tiistai 27. syyskuuta 2016

Tarjoiluajat

Tiivistettynä

Ruokien ja juomien tarjoileminen ajoittuu yleensä tiettyihin kellonaikoihin. Vakioaterioiksi kutsuttuja ateriakokonaisuuksia ovat aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen. Niiden ruokalajit ja tarjoilutavat voivat vaihdella suurestikin yrityksen liikeidean mukaan. Asiakaspalvelijan on kuitenkin tiedettävä kustakin vakioateriasta perusasiat ja erityispiirteet, jotta hän osaisi ottaa ne huomioon työssään.

Aamiainen

Tarjoiluaika: klo 6.30-11.00

Tarjoilupaikkoja esimerkiksi: sairaalat, päiväkodit, oppilaitokset, motellit ja huoltoasemat.

Tarjoilumuotoja: huonepalvelu, noutopöytä, linjasto, pöytiintarjoilu

Aamiaistyypit:
Mannermainen: Kahvi/Tee, Vaalea leipä, voi, marmeladi
Englantilainen:Tee, paahtoleipä, kananmuna, makkara, pekoni, tuoremehu
Skandinaavinen:tee, puuro, murot, leipävalikoima, leikkeleet, kasvikset, jogurtti, viili, kananmuna, lihapullat, pekoni, makkara, hedelmä, tuoremehu, hillo, marmeladi, leivonnaiset

Asiakaspalvelijan tehtävät:
Ruokien ja astioiden riittävyydestä huolehtiminen.
Ruokailutilan siisteydestä huolehtiminen.
Asiakkaiden viihtyvyydestä huolehteminen.
Astiahuoltoon osallistuminen.

Lounas

Tarjoiluaika: klo 11.00-14.00

Tarjoilupaikkoja esim: ravintolat, kahvilat ja koulut.

Tyypillisiä ruokalajeja: Salaatit, keitot, kastikkeet, padat, laatikkoruoat, murekeruoat, kalaruoat, broileriruoat, rahkat, kiisselit, jäätelöt, kahvi/tee ja erityisruokavalio.

Tarjoilumuodot:
Nopea, hyvin etukäteen suunniteltu tarjoilu.
Myös osittainen pöytiintarjoilu mahdollinen

Asiakaspalvelijan tehtävät:
Reipas ja iloinen palveleminen
Asiakkaiden neuvominen ja ohjaaminen valinnoissa
Kassatoiminnoista vastaaminen
Astiahuoltoon osallistuminen

Päivällinen

Tarjoiluaika: klo 16.00-19.00

Tarjoilupaikkoja: ravintolat, hotellit, hoitolaitokset ja henkilöstöravintolat.

Erityispiirteitä ravintoloissa ja hotelleissa:
Yleensä kolmen ruokalajin kokonaisuus.
Raaka-aineet ja valmistustavat tasokkaampia ja kalliimpia kuin lounaalla.

Tarjoilumuodot: noutopöytä ja pöytiintarjoilu.

Asiakaspalvelijan tehtävät:
Ruokien ja astioiden riittävyydestä huolehtiminen.
Tilaisuuden luonteen mukainen tarjoileminen.
Astiahuoltoon osallistuminen.

Illallinen

Tarjoiluaika: klo 20.00 jälkeen.

Tarjoilupaikkoja: Hotellit, ravintolat ja tarjoilu tilaustoimintana.

Erityispiirteitä:
4-6 ruokalajia
Ruokalajit arvokkaista raaka-aineista
Usein pieniä ja näyttäviä ruokalajeja
Ruokajuomina arvokkaita viinejä, ruokaryyppyjä, aperitiiveja ja digestiivejä

Tarjoilumuodot: Pöytiintarjoilu joko annoksina tai vadilta, mahdollisesti ruoanvalmistusta salissa kuten liekittämistä.

Asiakaspalvelijan tehtävät: Tilaisuuden luonteen mukainen tarjoileminen. Asiakkaiden viihtyvyydestä huolehtiminen. Astiahuoltoon osallistuminen.

Brunssi

Tarjoiluaika: klo 11.00-15.00

Tarjoilupaikkoja: hotellit, ravintolat ja tarjoilu tilaustoimintana

Erityispiirteitä:
Aamiaisen ja lounaan välimuoto, tarjoillaan yleensä sunnuntaisin.
Tarjoillaan usein tiettyä tilaisuutta varten.
Ruokajuomana kuohuviini ja tuoremehu.

Muuta

Vakioaterioiden lisäksi asiakas voi tilata ruoan á la carte -listalta. Ranskankielinen termi á la carte tarkoittaa sananmukaisesti "ruokalistalta", eli asiakas valitsee ruokalajien luettelosta haluamansa annoksen tai ateriakokonaisuuden. Á la carte -annokset tarjoillaan aina pöytiin, mutta tarjoilutapa määräytyy ruokalajin, tilaisuuden luonteen sekä paikan liikeidean mukaan.

Leveäkantotapa: Aseta ensimmäinen lautanen peukalon ja etusormen väliin vasemmalle. Peukalo pitää lautasen vaakasuorassa. Aseta toinen lautanen etusormea vasten, ensimmäinen alapuolelle. levitä muut sormet tukemaan lautasta. Aseta kolmas lautanen ranteen ja kyynervarren päälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti